Over creatief soleren – improviseren door de akkoorden heen.

Ik zie het een beetje als met een fiets door een spannend landschap rijden of met de auto een interessante route. Ter plekke bedenken wat je er mee kan, of doe je eens wat anders, met de obstakels als akkoorden, vreemde noten en of ritmes.

Voor mij is improviseren over een akkoordschema zo iets, je leert door de veel voorkomende akkoorden en progressies te analyseren en oplossingen te bedenken.

In die akkoorden ga je de gemeenschappelijke noten leren gebruiken en ook het onderscheid, de verschillende. De meeste bekende pop musici spelen de noten van de akkoorden en die er rond liggen. De akkoordenschema’s die heb ik klaar voor je. Tip speel juist het verschil van de akkoorden. Het is dan bekend terrein, je houd het wel veilig, maar geniet van de omgeving en de vaart, de inspanning en de versnelling in de spannende bochten (modulaties), sommige stukken doe je langzamer want die zijn moeilijk, sommige stukken die je kent ga je snel.

Begin met kleine intervallen, dat is niet zo moeilijk,  en werk naar bredere intervallen, grotere afstanden dus.

Kortom je speelt wat je kent, met wat ruimte tot variatie, over de plekken in de schema’s waar je komt en geniet van het effect dat samen geeft. Dat is in de basis dat wat er gebeurd tijdens het improviseren – creatief spelen, (niks hogere kunst) maar ervaringsgericht leren werken met je mogelijkheden, dus dit alles af tasten terwijl je speelt en volgende keer eventueel dit herhalen naar smaak met eventueel een ander ingrediënt toegevoegd.

Interessante akkoorden en interessante lijnen binnen je mogelijkheden gebruiken, sommige loopjes herhalen in een ander akkoord enz.

Betreft soleren, oefen toonladders en gebroken akkoorden, en pentatoniek, leer de goeie start punten dus hoe een melodie start, leer ook hoe een melodie dikwijls stopt.

Kies een interessanter tooncentrum dan de grondtoon, werk het maken van spanning en ontspanning, de aandacht vasthouden met 1 of weinig noten, aan het opbouwen van spanning, hoe dat werkt kan ik je leren.

Eigenlijk vind ik het naast mooi ritme en mooie toon voor het basspelen, het ook belangrijk om complementair te spelen.

Voor nu heel eenvoudig gezegd, zodat je het idee vat, wanneer iedereen op de eerste tel speelt leg je dan een stevig accent op een andere plek, vb op de 2 je of de 3 je.  Copier niet het ritme van de gitaar of basdrum maar gebruik dat idee en speel dat ergens anders in de maat, aanvullend. Wees ritmisch creatief. (maar niet slordig)

 

In de basles gaat het over leren musiceren, dus de noten op zijn plek doen vallen. het gaat over klank resonantie, hoe maak je een klank dat wat zegt en iets betekend.

In de les gaat het ook over tijdens het zelf bedenken van baslijnen of soleren dus het improviseren, hoe werkt dat?

Nog enkele tips

Wanneer de muziek ( de akkoorden) moeilijk is, improviseer dan eenvoudig binnen de harmonie (inside).

Als het tempo hoog is denk dan langzaam, dus vereenvoudig.Als het ritme langzaam is, denk dan aan het verdubbelen van het ritme.

Wanneer je merkt tijdens het spelen, hmm hier is iets extra nodig, doe dan wat, en ga er dan voor.

Zorg dat je een start noot weet op elk akkoord, meerdere is beter, oefen dat voor het zelf ter plekke maken van melodieën soleren. Als je niet weet wat je kan spelen op een akkoord kan het niet interessant klinken, dus oefen daarop.

 

kijk ook even bij de meespeel stukjes

Creatief oefenen tijdens de les?

    • We leren tijdens je basgitaar les of contrabas les, lijnen van bekende basspelers en gaan die noten ook omkeren en anders timen en andere accenten plaatsen blijkt dat dat ook goed klinkt en helemaal anders fris.
    • Je kan zulke oefeningen aanpassen aan jouw stijl door vb toonladders ritmisch gevarieerd te spelen
    • of verwante toonladders waardoor het een net ander smaakje krijgt (met een # 11 in plaats van de kwart – in pop muziek wordt er niet zo veel septiemen gespeeld als de basspeler dat wel doet klinkt het wat vetter)
    • Verschuiven van bekende ritmische patronen vb van een ander liedje, brengt je al een heel eind, drummers vinden dat ook erg leuk,
    • Niet zwaar op de eerste tel spelen, (gebeurd in Reggae eigenlijk heel veel, ook brazilaans het zelfde voor Fusion en Jazz), maar zwaar op de 2 de tel of op de 2je.
    • Andere noten dan steeds de grondtoon of de kwint op de sterke tijden kan je de basis omspelen en wordt de zin veel langer.
      Vanuit een toonladder over de maat heen spelen,
    • het mengen van muziek stijlen in je baslijn geeft ook prettige resultaten.
    • Een ander metrum spelen, bijvoorbeeld de drummer speelt zestienden en de bas 12/8 feel, het kan enkele dagen duren voor het klinkt maar het wordt dan bijzonder. Veel Afrikaanse muziek zit zo in elkaar, funky drum grooves hebben dat dikwijls ook, luister eens naar Bernard Purdie
    • Er is zo veel meer leuks te spelen, leer bewuster de frisse noten spelen, dat is te oefenen op basgitaar of contrabas les en wees creatief.

Over oefenen en loslaten

Dus wat heeft dat te maken met het oefenen? Oefenen gaat over het maken van vooruitgang, het ontwikkelen en vervolgens los laten? We merken dat dit vooruitgaan in stappen of plateaus enz gaat. We vergroten ons vaardigheidsniveau. Een zekere mate van inspanning  is zeer effectief – maar te veel moeite doen geeft wat frustratie en het is contraproductief. Hoeveel inspanning en wanneer je vol zit, dien je te leren kennen en gebruiken.

Wanneer we met een probleem worstelen en erop vastlopen, komen we tot een punt waar het loslaten nodig wordt. Misschien in de vorm van ‘een nachtje over slapen, of van even wat anders doen of oefenen. of even op vakantie, weekend of luchtje scheppen. Dit leidt het naar loslaten – ook al is het maar voor een minuut of twee. De informatie moet worden gesorteerd, anders en beter beschikbaar worden gemaakt.
Een dagje weekend of zelf een vakantie niet oefenen heeft zeker zin,

Alleen het weer opstarten niet vergeten hé

Voor meer info stuur even een berichtje

Uw naam (verplicht)

Uw email (verplicht)

Onderwerp

Uw bericht