Contrabas pick-up versterking

We hebben een versterking test voor contrabas gedaan in samenwerking met een panel van ervaren basspelers en goeie vriend – basbouwer Rogier Dieges van het Contrabas Atelier. In samenwerking met het blad de Bassist en door Remus Aussen bedacht en de tekst is zo als Remus het heeft beleefd.

Het was zeker voor het panel (waar ik aan deelnam), absoluut een leuke leerzame middag.

Al de credits gaan naar De bassist en Remus Aussen Foto’s Monique Pitoy en de zoekende geesten van de panel leden.

Het Artikel uit de Bassist 2012
geschreven door Remus Aussen bedacht en de tekst in het artikel is zo als Remus het heeft beleefd
Foto’s Monique Pitoy

 

Contrabas pick ups en microfoons die ik zelf bezit.

 

Qua pickups ben ik echt een zoeker geweest en heb wel de meeste pick ups in mijn bezit gehad. Wilson Pick up, vaste prik, voor mij erg prettig, zowel plukken als strijkend heeft die het zelfde volume en een charmante jazz toon. Ook de Yamahiko pickup op één van mijn bassen, als je niet weet wat kopen is deze niet gek, want die werkt meestal wel goed bij de verschillende typen bassen.

Vorig jaar de Shertler dyn B een soort plak microfoon aangeschaft, maar die kwam niet goed uit de test en weer verkocht, maar ondertussen weet ik dat die veel beter kan of bij de basbalk – mooie korte toon met veel laag, of bij de stapel staat – mooie ronk, en zeker niet ertussen 🙂 Die pick up is erg handig op tournees, als je afhankelijk bent van een bas van iemand anders, zo heb je altijd een pick up die in 2 minuten is geplaatst en toch behoorlijk kan werken.

Lang gelden heb ik de Fishman, de Underwood, de Shadow, de Polytone pick-up, David Gage – the Realist en nog veel meer denk ik gekocht en gebruikt. Ze hebben allemaal hun voor- en nadeel en karakter en dat moet bij je smaak en instrument en de versterker en de ruimte passen.

Ik heb die pickups gebruikt op de podia met Aer, Eden, Elin, Gallien Krueger, Fender en Hartke Acoustic Image versterkers en hun speakers. Ik heb eens ook met de Acoustic Image getoerd en vind dat erg mooi op niet hoog volume. Een aantal basspelers van het panel zocht in verband met harde drummers een versterker veel druk en helder en met genoeg laag zonder vervorming.

En niet hier getest maar de baby Blue van SWR mag je niet vergeten want die is zeer interessant en klinkt behoorlijk goed maar wordt niet meer gemaakt. De speakers van Ebs namelijk de 12 inch smaken bij mij naar meer. Groeten Luc Van Gestel

Ik gebruik al jaren qua microfoons de Amt geeft een erg dik bas geluid, maar de techniekers moeten wel even voor de EQ goed de tijd nemen.

Audio technica ATM 25

Audio Technica klip on, weet even de nr niet meer –

Shure SM 57 die zag in in Argentinië in de studio voor de bassen

Yamaha, MZ 204 een tom mic, die had wat extra boost rond de 100 hz, niet gek …

AKG Perception 220 mooi voor stem en mooi voor bas

Ik vond de DPA in de test makkelijk een bruikbaar geluid hebben, maar niet het mooist … gewoon geen EQ en je kan starten. Alleen ik herkende niet het eigen karakter van de bas, dus leuk op tour maar niet voor opnamen denk ik dan.