Het artikel van de bassist (maandblad) ging over het versterken van de contrabas – enkele versterkers en microfoons werden getest. jaar 2012

Contrabas versterking versterker test pick up en microfoon tests

het contrabas geluid van het hele instrument opnemen met de pick up en dan versterken. Ja we proberen het onmogelijke “

Luc Van Gestel

Musicus - docent contrabas

Hieronder zijn enkele contrabas pickups beschreven, die ik in bezit had en enkele die ik veel gebruikt heb. 

Vaste prik voor mij erg prettig, zowel plukken als strijkend heeft die het zelfde volume en een charmante jazz toon. Ik heb nog die versie met 4 delen. Een topper. Is wel duur geworden ondertussen.

Wilson Pick up,

 

 

– De Yamahiko pickup

Deze zit op nu één van mijn bassen,

Als je niet weet wat aanschaffen, is deze niet gek, want die werkt meestal wel goed bij de verschillende typen bassen. Niet zo duur voor een experiment. Alleen je kam moet worden aangepast.

Krivo magnetic double bass pick up

– Vorig jaar een soort magnetisch basgitaar pick up systeem gekocht, ik was er even blij mee, de klank viel me mee. Maar de klitteband om het achteraan en met name onderaan de toets te bevestigen, blijkt moeilijkheden te geven, de pick up is wat zwaar en schiet dus snel los ..

David Gage – the Realist 

Deze David Gage pick up vond ik niet bij mijn oude bas passen, maar opnamen van andere basspelers klinken wel goed. Ik heb die uitgeleend en niet terug gekregen … dus kan met mijn jongere bas niet meer testen, en mijn mening niet herzien. De lifeline van David Gage zou ik wel eens willen testen, lijkt me zulk handig ding.

.

 

                       

 

Shertler dyn B

Het jaar ervoor de Shertler dyn B een soort putty plak microfoon aangeschaft, maar die kwam niet goed uit mijn test en weer ingeruild, want de pre-amp ruiste echt erg, en die ik ontving ter vervanging ruiste ook erg. Een pech apparaatje voor mij, maar ondertussen wanneer ik later mijn test opnamen beluisterde weet ik dat die veel beter kan of bij de basbalk – mooie korte toon met veel laag, of bij de stapel staat – mooie ronk, en zeker niet ertussen 🙂 wat de fabrikant voorschrijft.

Die pick up is erg handig op tournees, als je afhankelijk bent van een bas van iemand anders, zo heb je altijd een pick up die in 2 minuten is geplaatst en toch behoorlijk kan werken op zulke momenten.

Shertler heeft nog een andere die in sommige omstandigheden ook erg goed klinkt.

Schertler STAT-B VINTAGE Double Bass electrostatic pickup

 

Lang geleden heb ik ook de Fishman, de Underwood, de Shadow, de Polytone pick-up,, Balsarit en nog veel meer gekocht en gebruikt.

Ze hebben allemaal hun voor- en nadeel en karakter, dat moet bij je smaak en instrument en de versterker en de ruimte passen. Ik heb die pickups gebruikt op de podia met Aer, Eden, Elin, Gallien Krueger, Fender en Hartke Acoustic Image versterkers en hun speakers. Ik heb eens ook met de Acoustic Image getoerd en vind dat erg mooi, maar op een niet hoog volume.

Momenteel ben ik redelijk in mijn nopjes met 2 Phil Jones versterkers die ik heb. En mijn oude Elin versterker niet vergeten.

 

Ik gebruikte vroeger veel deze, nu enkel soms de microfoons vb AMT, want ik vond de combinatie met de Wilson erg goed werken.

 

 

 

 

 

 

 

Deze AMT contrabas microfoon geeft een wel erg dik bas geluid,

De podium techniekers moeten wel even voor de EQ, voldoende tijd hebben om het laag te regelen, want het is zo vet, dat zijn ze niet gewend. Dan is die ook erg mooi. Er hoort een klein pre amp kastje bij. Maarrr ze zijn ondertussen erg kostelijk geworden … zeg maar Te.

– Audio technica ATM 25

– Nog een Audio Technica klip on had ik ook, weet even de nr niet meer –

– Shure SM 57 die zag in in Argentinië in de studio voor de bassen, daar legde ze die voor de contrabas op de grond. maar dat is een te log geluid vind ik. (eh ook lang geleden 1991) Ik vind het een goeie mic om te experimenteren en meer te leren hoe en waar de betere posities zijn en hoe anders de verschillende bassen kunnen zijn.

– Yamaha, MZ 204 een tom mic, die had wat extra boost rond de 120 hz, niet gek …

– AKG Perception 220 mooi voor stem en redelijk mooi voor bas

Ik vond de DPA in de test makkelijk een bruikbaar geluid hebben, maar niet het mooist … stel gewoon geen EQ in en je kan starten. Alleen ik herkende niet het eigen karakter van de bas, maar dus op zich wel een erg handig ding, geeft je een pak meer ontspanning op tour, vele technici op recente festivals hebben deze mic bij, maar toch maar niet voor opnamen in de studio denk ik dan.

Luc Van Gestel Basles Rotterdam

Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam

Klik om te bellen

EMAILen kan naar

luc@basles-rotterdam.nl