Wat zijn de echte grondbeginselen van het leren muziek maken?

Veel van deze info zelf ondervonden en sommige tekst tips heb ik van de site Playinthezone.com 

Vele beginnende musici denken over fundamentele zaken alsof ze alleen technisch zijn. (Als ik mijn vingers goed zet en maar hard oefen dan …) 

(Of anderen je een uitstekende muzikant vinden, hangt puur af van de muziek die je maakt.)

Iets dat veel muzikanten tegenhoudt, is dat ze zich te geconcentreerd concentreren op de technische aspecten en niet genoeg tijd besteden aan deze bredere grondbeginselen. Als je een beter evenwicht vindt, ga je sneller vooruit.

Laten we eens kijken naar enkele van de andere dingen waaraan u tijd wilt besteden om te verbeteren.

 Belang van ritme

Besteed bijzondere aandacht aan uw tijdgevoel en groove.

Als je een geweldige muzikant wilt worden, moeten andere mensen met je willen spelen. De manier om dat mogelijk te maken, is ervoor te zorgen dat andere mensen het een heel opbeurende en plezierige ervaring vinden om samen met jou muziek te maken.

En waarschijnlijk het belangrijkste dat spelen met iemand anders leuk maakt, is wanneer ze een mooi ritme gevoel of groove hebben.

Het zal ook de ervaring van het publiek verbeteren. Geweldige noten die met een slecht ritme worden gespeeld, klinken meestal slechter dan middelmatige noten die met een goed ritme worden gespeeld.

En je geniet er ook veel meer van. Het kan moeilijk in woorden te beschrijven zijn, maar je hebt waarschijnlijk een dergelijke ervaring gehad als je toegewijd bent aan het spelen van muziek:

Je merkt dat je heel diep in de muziek opgaat. Je begint je te verbinden met de kernessentie in plaats van technische en theoretische oppervlakkige details. Hoe meer je je bezighoudt met de groove, hoe minder zaken als noten, toonsoorten en theorie er toe doen.

Als je er achteraf aan terugdenkt, realiseer je je misschien dat je de technisch “juiste” noten hebt gespeeld. Maar ze kwamen voort uit je intuïtie en verbinding met de muziek – niet alleen uit je hoofd.

Er is meer dan alleen ritme betrokken bij die ervaring. Maar het begint meestal als je jezelf verliest in de groove.

 Het ritme in JOU ga je trainen, niet in je instrument

Ik weet dat sommige aspecten van het spelen van ritme kenmerkende technische vaardigheid vereisen op het instrument dat je bespeelt.

Maar wat echt belangrijk is, is je inherente kennis van ritmes en je tijdgevoel. Je moet dit in je hebben, zelfs als je niet bij je instrument bent.

Enkele van de belangrijkste oefeningen om te doen zijn zonder het instrument – eerst het ritme in je lichaam krijgen en het dan op het instrument leggen.

In je handen klappen en met je voeten tikken. Drummen of percussie spelen. Zingende ritmes en grooves. Deze helpen allemaal.

Gebruik een metronoom om je hierbij te helpen en om er zeker van te zijn dat je jezelf niet bedriegt. Maar je moet dit ook allemaal doen zonder enige drumtrack of metronoom ondersteuning.

En als je al improviseert (wat een geweldige vaardigheid is die elke muzikant best leert, zelfs als je niet van plan bent het in een uitvoering te gebruiken), dan wil je nog meer en beter groeien… Naast een geweldig gevoel  voor ritme, wil je ook een vocabulaire van interessante ritmes hebben waarop u een beroep kunt doen. En je moet die woordenschat gebruiken in plaats van standaard een constante stroom noten te spelen.

Een van de grootste dingen waar muzikanten mee worstelen als ze niet kunnen begrijpen waarom hun spel niet goed klinkt, is dat ze geen interessante ritmes gebruiken.

Verbeter je ritmische kennis (en GEBRUIK die ook als je solo speelt of iemand begeleidt) en je schopt je spel zomaar een tandje hoger.

Zonder dat je er nog iets voor hoeft te doen.

Hoe u denkt, bepaalt hoe u speelt

Hier komt het op neer.

Terwijl je eraan werkt om beter te worden, heb je twee basisdoelen:

  • Verbeter je instrumentale techniek (en je muzikale vaardigheden in het algemeen)
  • Verbeter uw vermogen om deze vaardigheden uit te voeren ook wanneer je oefent en ook wanneer je samen speelt

Ze lijken misschien op hetzelfde. Maar het zijn aparte vaardigheden.

En het tweede doel hangt af van hoe je je mentale vaardigheden hebt ontwikkeld. Vaardigheden die veel breder gaan dan wat we gewoonlijk associëren met muziekbeoefening.

De bewegingen van je lichaam produceren de fysieke geluiden die het publiek hoort.

Maar de muziek komt niet echt uit je lichaam. Het lichaam wordt bestuurd door je geest – het zijn je gedachten en intenties waar de muziek echt begint. Zorgen dat je vingers hebben geleerd te spelen wat jij in je innerlijk gehoor bedenkt en wil horen.

Dus zelfs als je de fysieke techniek hebt geoefend, is er nog steeds het potentieel voor je geest om tussenbeide te komen en het proces te saboteren.

Je hebt zowel sterke mentale vaardigheden als een solide techniek nodig. Zonder deze zul je merken dat je snel aan je plateau zit of maar wat langzaam vooruit gaat.

Dit leren leren om aan effectiviteit te winnen is  echt in je voordeel. Als je het werk doet om ze te ontwikkelen terwijl anderen dat niet doen, dan heb je een aanzienlijk voordeel. Het kan bijna oneerlijk lijken.

Ik vul het nog aan 

Prijzen

– 3/4 uur tarief

voor jeugd tot en met 18 j is 30€ 

en volwassenen 3/4 u tarief is 32€ 

– 1 uur tarief

voor jeugd tot en met 18 j is 35 €

en volwassenen 1 u tarief is 40€

de proefles is 15 euro contant

Let op meestal is het slim om een aantal lessen elke week te komen. Dan komt de goeie houding veel sneller en na een tijdje kan het om de 2 weken.

De meesten volgen 1 uur les,  je hebt meer tijd om je vragen te stellen, die gewoonlijk tegen het einde v d les komen 

Voorwaarde is ook dat je minimum 2 maal per maand komt

 

    Gebruik dit contact formulier en u krijgt snel reactie.

    Adres en bel gegevens

    Klik voor meer info

    Luc Van Gestel

    Buziaustraat 11  3034 WC Rotterdam

    0616147408 Klik om te bellen!

    Parkeer aan het spiegelnisserplein -of straat

    want mijn straat is een voetgangers straatje, 2 minuten stappen.

    Door de week en op zaterdag is het betaald parkeren tot 18 u

    Over je proefles.

    Wat kennismaken, vragen stellen en een stukje spelen - meer info

      Tijdens je proefles is er zeker ruimte voor je vragen.

    • Leer ritmische patronen lezen, herkennen en toepassen. We doen even een korte oefening, die meestal erg in smaak valt.
    • We nemen even één of enkele toonladders en de toonvorming door
    • We nemen even de houding van het instrument door
    • Ik geef even een voorbeeld van enkele grepen op de bas welke je noten kan kiezen om onmiddellijk efficiënte baslijnen te creëren
    • We bespreken wat je wil leren en wat nu daarvoor nodig is
    • We spelen samen een eenvoudig blues schema door en bekijken wat bescheiden de theorie daarvan.

     Meer goeie vragen

    • Hangt mijn bas wel op de juiste hoogte?
    •  Hoe speel ik dat loopje, het klinkt nu nog net niet …
    • Waar halen die goeie spelers die mooie licks toch vandaan?
    • Ritme, hoe oefen je dat? Hoe beter met de drummer klikken?
    • Ik wil graag bluesy klinken, hoe doe je dat?
    • Ik wil nieuwe andere noten kunnen spelen, maar waar zitten die?
    • Wat is een terts of septiem?
    • Moet ik noten leren lezen?
    • Goeie snaren, welke kan je aanraden?
    • Wie zijn de echte goeie reparateurs in de buurt,
    • welke snaren bij dit soort bassen,
    • hoe speel ik dit loopje?
    • hoe doe ik dat slappen?
    • ik heb een rammel, eh.

    Lesdagen - tijden

    Klik voor meer info

    Afspraken

    Klik voor meer info

    Een afgesproken les waar iets tussen komt wordt altijd ingehaald. 

    – afzeggen minstens 48 u op voorhand
    ( andere docenten rekenen vol tarief bij afzeggen )

    Dus niet enkel verschuiven naar een andere datum en liefst binnen de week inhalen. 

    kijk eens of ergens die week nog kan – het weekend mag ook indien het ook in mijn agenda past.

    – indien dat niet kan doen we 2 weken achter elkaar,

    of de lessen wat langer doorgaan, zo halen we die les van volgende keren in.

    – ingeval van discussie kost de gemiste les de helft,
    zo doen beiden partijen een duitje in de z.

    dit zijn voor mij voorwaarden waarbij ik me flexibel opstel en hoop op waardering voor mijn poging om de leerling tegemoet te komen.

    En flexibel werkt wanneer het van beide kanten komt.

     

    Bassgitaar en snaren

    Luc Van Gestel Basles Rotterdam

    Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam

    Bellen naar

    EMAILen kan naar

    info@basles-rotterdam.nl

    Buziaustraat 11 3034WC Rotterdam