“Over beter instuderen en meer effectief oefenen.“
Pagina 2 – Over Efficiënt instuderen.
Belangrijke punten als voorwaarden voor goed leren.
– AANDACHT – ALERTHEID – KORTE STUKJES – GOED HERHALEN –
– BREAKS – FOUTEN MOGEN MAKEN –
Met aandacht analyseren, werk met eerst korte stukjes daarna langere en leer goed herhalen. Hierover gaan de volgende voorbeelden.
Klik om te openen -- 1 bekend voorbeeld van -- Niet zo effectief oefenen -- we zien in het muziekstukje een moeilijke passage is… En tot die plek gaat het goed, maar dan eh… --- Klik om te dit te openen.
Stukje 1 is begrepen, en dan daarop volgt stukje 2 en dat eh is lastiger – dan begint de leerling steeds opnieuw vooraan…
Dit is een veel voorkomend denk foutje:
In plaats van dit iets lastigere 2 de stukje eerst even rustig te ontleden, start men steeds weer in het begin.
Om dan weer aangekomen bij die passage weer te bemerken dat het weer niet lukt.
Om dan weer in begin te starten. En weer, en weer…
de docent zegt: let op niet steeds vooraan beginnen, bij t eerste stukje als je het 2 de lijntje oefent…
Want hierdoor krijg je teveel informatie te verwerken op je nog korte aandacht spanne, dat gaat niet werken. Nog niet.
Want warrig opgeslagen info (= maakt een niet goed toegankelijk neuraal netwerk) = niet zo effectief aanleren
oefening 1 dus de eerste maten blijven reproduceren
terwijl je oefening 2 het stukje verder eigenlijk wil instuderen … is niet effectief. Als of je met een kleine auto veel te veel balast mee neemt.
Het oefenen wordt met veel moeite gedaan maar geeft dan weinig blijvend resultaat – Met kleinere hapjes werken is een betere methode.
Dus wat hebben we gezien, de leerling tracht teveel divers materiaal te oefenen wat nog niet genoeg gekend is,
Het is ook nog een te grote hoeveelheid en te veel verschillend, kleinere behapbare brokjes werkt wel. Een docent helpt je met die kleinere blokjes te vinden. Dat is ervaring dat gaat je ook wel lukken.
de Docent zegt:
We gaan soms beter dus eerst de nootjes los van het ritme en de muziek even leren kennen en begrijpen, heb je de structuur van dat door, een paar keer gehoord, dan ga je het rustig leren om pas daarna in te oefenen en gaat het vlotten.
Maar is het stukje nu toch veel te moeilijk om er op je eentje mee te dealen?
Dan bespreek je dat op les met je docent.
Dan schikt die de groepjes van noten in hapklare blokjes, met zijn potlood en doet dan (even) voor hoe het puzzelstukje kan worden ingedeeld en ingestudeerd.
Het is dus bekend en er is wat aan te doen 😉
Ga dus voor een leer techniek die je (ook thuis) helpt en ga dmv beter instuderen meer grip op je aanleren krijgen en dus (steeds vlotter) resultaat.
Hoe zit dat met wel of niet vlot aanleren, wanneer we onze aanleer vaardigheden niet bijwerken, gaan de dingen niet beter worden. dus geef aandacht hoe je er mee bezig bent. Klik om te openen.
We willen een netwerk met zowel basisvaardigheden opbouwen, en een snelbeschikbare hoeveelheid geinspireerde kleine goed ingeoefende stukjes, met hun klank, ritmes en intervallen, visueel en auditief informatie, plus info van goeie vingerzettingen, je hero voorbeelden ( je favoriete spelers) passen daarbij.
Een heel pakket aan goed ingestudeerde en begrepen info. En je aanvaarde foutjes zijn ook positief 😉
Schema betreft wel of niet zo efficiënt instuderen,
Klik om te openen, en weer sluiten
hieronder.
Luc Van Gestel Basles Rotterdam
Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam
Bellen naar
EMAILen kan naar
luc@basles-rotterdam.nl