Deze pagina geeft je meer info over het Klassiek Strijken, namelijk enkele versies van de strijkstok voor de Contrabas:

Bij het kiezen van een strijkstok om klassieke muziek te strijken, of sommige wereld muziek stijlen, kiezen we of een Franse of Duitse strijkstok voor de contrabas. 

Foto van de houding van de Franse en Duitse stok

Geen eenvoudige keuze want gaat het om je persoonlijke voorkeur en comfort. Beide strijkstokken hebben hun eigen kenmerken en speelstijlen.

Hieronder is wat informatie over beide typen:

  1. Franse strijkstok: Deze wordt ook vaak gebruikt in de klassieke muziek. Het heeft een iets lichter gewicht en daardoor een wat meer flexibel gevoel, waardoor het voor sommige spelers gemakkelijker is om nuances en expressie in het spel te brengen. De Franse strijkstok wordt vaak geprezen om zijn wendbaarheid en snelle respons, vooral bij het spelen van snelle passages en solistisch werk. (let op dat is zeer persoonlijk)
  2. Duitse strijkstok: Deze wordt ook vaak gebruikt, de strijkstok heeft een rechthoekige vorm en is over het algemeen zwaarder dan de Franse strijkstok. Het heeft een stevigere en meer stabiele grip, waardoor het geschikt is voor het spelen van krachtige en sonore klanken. De Duitse strijkstok wordt vaak geassocieerd met een meer traditionele en volle klank en wordt veel gebruikt in orkesten en ensembles. (Weer allemaal zeer persoonlijk en de uitzondering bevestigd …)

Het is belangrijk om te benadrukken dat er geen strikte regels zijn over welk type strijkstok je moet gebruiken. Sommige bassisten geven de voorkeur aan de Franse strijkstok vanwege de flexibiliteit en expressieve mogelijkheden, terwijl anderen de voorkeur geven aan de stabiliteit en sonoriteit van de Duitse strijkstok. Het beste is probeer om beide typen uit te proberen en te zien welke het beste bij jouw speelstijl en voorkeuren past.

Daarnaast is het altijd aan te raden om advies in te winnen bij ervaren contrabasdocenten en professionals. Ze kunnen je helpen bij het kiezen van de strijkstok die het beste bij je past en kunnen je begeleiden bij het ontwikkelen van de juiste techniek en klank op basis van je keuze.

Probeer beiden stokken wat uit, in een winkel of bij mij op les. Elke docent heeft zijn voorkeur, dat is dikwijls de stok die hij op het conservatorium in handen kreeg … Veranderen kan maar dat kost weer wat tijd en met aandacht het aanleren.

Het vlot leren strijken duurt wel wat.

Solisten mogen zowel de Duitse als Franse methoden gebruiken, dat is persoonlijk. In klassiek orkesten, hebben ze geen voorkeur. Als je maar goed kan spelen, wat ze van je verwachten! Studeren dus.

Nog vragen over welke strijkstok en kan je niet wachten, bel dan even, ik heb beide stokken in mijn praktijk en we spreken we een proefles af,

Meer info over beide versies hieronder.

De Franse Strijkstok

De Franse techniek (bovenhands) past voor mij goed, ook wanneer je zittend speelt op een hoge kruk. Sommigen vinden het rechtopstaand goed werken. (persoonlijke keuze)

Deze techniek heeft volgens sommigen het voordeel dat je melodieën, baslijnen, begeleidingen en snelle passages kan spelen.

( Maar dat kan je met de Duitse stok ook …)

Deze stijl van strijken wordt zeer veel toegepast in diverse muziek stijlen.

 

foto houding franse stok
foto houding franse stok

De foto’s hierboven zijn de franse versie. 

De Duitse stok – hand komt onder de stok.

 

Rechtop staand en Duits geef wel meer volume, solisten staan rechtop, maar tijdens het orkest spel zit men veel op een hoge kruk.

In de wereldmuziek vb Cubaanse oudere dans muziekstijlen gebruikte ook deze Duitse techniek, je kan er erg kort en krachtig mee stuwend bassen.

Solisten gebruiken zowel de Duitse als Franse methoden, dat is persoonlijk. In klassiek orkesten, hebben ze eigenlijk geen voorkeur.

 

foto houding franse stok
foto houding franse stok

Over de Hars

We gebruiken hars om de snaar gelijkmatig te doen trillen, zonder hars schuift het haar van de strijkstok zonder weerstand en neemt de snaar niet mee.

Hars van viool, alt en cello is uitwisselbaar maar de bas heeft een wat meer vette hars nodig.

Belangrijk is dat je hars gebruikt die niet erg oud is, want die grijpt niet. Nu zijn er veel soorten iedereen raad Pops aan, maar er zijn meerdere merken.

Koop je hars in een winkel die veel hars verkoopt, die versere ruikt ook meer harsig. wat dus een goed teken is. Er is zomer en winter hars, dat heeft met de vochtigheids graad te maken,

Kom niet met je vingers aan de zijde van de haren waar je mee strijkt, gebruik 1 soort hars, en wil je toch veranderen, speel best de oude hars echt uit de stok, tot die bijna niet meer grijpt want mengen van hars soorten werkt niet.

Leer hoe je de stok in harst, vraag het aan een ervaren iemand. Gebruik weinig hars maar precies aangebracht. 

meer info komt nog

Ik (Luc) heb de Franse methode geleerd (boven hands), beheers het Duitse werk ook wel wat en heb beide versies voor jouw om te proberen klaar staan. 

En naast een aantal klassieke uitvoeringen en het oefenen van de vele toonladders, studies en gebroken akkoorden en melodieën, heb ik veel deze stok in de Argentijnse muziek gebruikt.

Oudere muziek strijken “Middeleeuws” op de bas is ook erg leuk om te doen. Mooi ook.

Denk maar niet dat de andere stok makkelijker zal zijn, Duits of Frans het gras is bij de buren groener …

 

Sommige Solisten met een Franse stok gebruiken iets tot veel zwaardere stokken om meer volume te maken, zonder veel meer inspanning

Of doen een zware armband aan om je arm wat meer gewicht te geven, wat makkelijker strijkt voor sommigen (alles is persoonlijke voorkeur)

De meeste Jazz musici gebruiken een stok om soms op het podium enkele noten te strijken aan het eind van een ballad.

Ze gebruiken die techniek thuis tijdens het oefenen, om veel zuiverder te intoneren, je hoort de toon dan langer, dus om toonvaster te worden.

Oefen dat…

Hieronder zijn enkele essentiële aspecten die we in onze lessen behandelen als het gaat om het leren bespelen van de basgitaar of contrabas:

1. Houding van het instrument en het lichaam: Klik om te openen

Voor een gezonde en comfortabele speelervaring tijdens het basgitaar leren, besteden aandacht aan de positie van de basgitaar ten opzichte van het lichaam. We bekijken en bespreken de positie van de handen, vingers en diverse technieken. We passen houding en de plaatsing van het instrument aan. Het doel is meer (momenten van) ontspanning tijdens het spelen en dit helpt snelle vermoeidheid te voorkomen en het verbeterd de klankproductie.

2. Over Aanslag en mooie toon: Klik om te openen

Het verkrijgen van een mooi klinkende en duidelijk resonerende toon is een belangrijk doel bij het bespelen van de contrabas of basgitaar. We werken aan techniek zoals bij het plaatsen van de vingers op de snaren, zo zorgen we dat de gewrichten van de vingers gebogen staan en dat je de fret kan voelen.

Ook zo bij de rechterhand voor het aanslaan van de snaren. Het controleren van de snaar druk betreft de aanslag maar ook de positie op de fretten helpt om een rijke en expressieve klank te produceren.

3. Over Intonatie: stem je bas zuiver en zet je vingers goed tegen de fretten. Klik om te openen

Een goede intonatie, op contrabas is key, maar ook op de basgitaar is het cruciaal, dus goed je vingers tegen de fretten zetten, niet in het midden tussen de fretten. Dan druk je, de toon te hoog, gewoon te hard, en wordt je spel te log, je wordt te traag.

Voor het spelen van zuivere noten vb fretless en de harmonieus samenklanken samen met andere muzikanten, moet je hier op gewezen worden. We besteden aandacht aan diverse onderdelen, ook aan het ontwikkelen van een goed behoor en trainen de vingers en je gehoor om toonvast dus toon zuiver te klinken.

4. Over Technische oefeningen: Klik om te openen

Om de technische vaardigheden te verbeteren, ga je eerst de loopjes leren en daarna oefenen. Daarna gebruiken we oefeningen die gericht zijn op gedoseerde vingerkracht, onafhankelijkheid tussen de vingers en we gaan voor verbeterde positie spel en snelheid. Toonladders, arpeggio's, vingerzetting oefeningen en muziekstukken die technisch zijn, worden gebruikt. Zo gaan de studenten hun vaardigheden opbouwen en verbeteren.

5.Interpretatie en expressie. Klik om te openen

Hoe je iets wil doen klinken, is niet alleen een techniek kwestie, maar ook interpretatie en expressie van muziek. Muzikaliteit ontwikkelen en jouw smaak v d muziek tot uiting te brengen, hoort bij het groeien met je instrument. Dit omvat dynamiek, leren spelen met frasering, accenten en het leren begrijpen van de veel gebruikte muzikale zinnen, als in grooves en ritmes enz in de stijl dus context waarin de muziek wordt uitgevoerd.

 

Luc Van Gestel Basles Rotterdam

Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam

Klik om te bellen

EMAILen kan naar

luc@basles-rotterdam.nl