Goeie vraag

Van basgitaar overstappen naar contrabas. Zo moeilijk zal dat niet zijn toch ? …

Zo eenvoudig is dat ook nu weer niet, wees daar maar zeker van.

Een degelijke aanpak werkt weer wel. 

10 of meer veel voorkomende issues bij het overstappen van basgitaar naar contrabas waar je even nog niet aan dacht.

 

Niet in volgorde en (nog) niet compleet.

De basgitaar en de contrabas is toch hetzelfde instrument?  Het is eigenlijk een heel ander ding met als eerste vereiste een totaal andere aanpak betreft de houding. Wees voorbereid om een nieuw instrument te leren, de functie in de band is ongeveer het zelfde, (ritmische en harmonisch structuur benadrukken) Maar hoe het geluid en zijn mooie intonatie, naast de houding daar een verschil in maakt. En de contrabas ook eerder vlot in swing-feel speelt en wat een langzamere klank ontwikkeling heeft, heeft zijn consequenties maar ook voordelen…

Bas en basgitaar zijn het toch zelfde gestemd, ja. Maar het wordt anders bespeeld, je vingers, je handen staan anders. Je denkt ook heel anders terwijl je het bespeeld, gewoon omdat het een geheel andere techniek vraagt, daarom ga je je noten anders (mogen) neerzetten.

De aanslag techniek bij de contrabas is geheel anders, buig je wijsvinger een beetje en speel met de zijkant van je vinger. Probeer de snaar wat rond zijn as te doen draaien, dat geeft meer toon.

De snaar niet plukken, alsof het een gitaar is,  want dat werkt niet, die klank is te klein. Probeer tip 4 en hoor het verschil.

Je lichaam houd de bas vast, niet je arm of je linkerhand. Zorg dat je schouders goed boven je voeten staan, anders krijg je een zware knik in je linker pols, en dat gaat na een tijd pijn doen.

Ga op les bij een ervaren docent. Je komt er anders niet achter, hoe je staat of zit, om je handen vrij te krijgen om soepel te spelen, zonder dus te hard te knijpen in de nek v d bas. Om ontspannen zuiver te spelen in de meeste posities nog even niet te vergeten. 

De toets heeft geen fretten, dus je gaat dat gokken van waar ligt mijn noot, anders mogen oplossen. Leer via een betrouwbare methode de echte contrabas technieken.

Koop niet een te goedkope bas want dan is de contrabas of niet goed afgesteld of niet speelbaar.Dat gaat je meer kosten dan je dacht uit te sparen. De toets en hoogte van de snaren, de brug en topkam. Eerst een goed afgestelde bas huren en kijken of je het wat volhoudt voor je een stevige aanschaf prijs er aan geeft.

Een slecht afgesteld instrument is een handicap, investeer beter in je zelf… Geloof niet iedereen die online of op marktplaats zich een deskundige noemt. Een docent met veel ervaring op podium en diploma’s, een goede bekende kracht die er jaren hard op heeft gestudeerd en getoerd heeft, die zal zeker wel zinvolle tips kunnen geven. 

Een contrabas kopen is niet zo eenvoudig, beter is het om een ervaren collega mee te nemen, die ook op het instrument speelt. Want dan hoor je de bas, na het zelf proberen, ook nog vanop een afstand. Plus die extra persoon is een klankbord betreft je onzekerheden, daar heb je meer aan. Iedereen heeft meningen, maar zijn die meningen wel betrouwbaar is wel de vraag.

Veel (dozen) verkopers zeggen algauw dat iets goed speelt of goed afgesteld is. Betrouwbare opinies komen van mensen met echt ervaring gebruik die kennis, ze geven het graag.

Wanneer online mensen op een forum schrijven “ik neem altijd deze snaren, want dat zijn de beste”. Voor deze persoon dus, zijn het de beste… En Je weet ook niet wie spreekt, sommige beginners kunnen heel overtuigend schrijven. Zout en een korreltje. Echt.

Negeer de strijkstok niet. beter niet negeren. Een strijkstok leert je hoe het staat met je intonatie. Je ontdekt of je wel weet wat intoneren is, je krijgt een beter gehoor voor zuiver of niet. Koop een stok, niet duur en wel van goed hout en met echt paardenstaart haren. (van pony’s eigenlijk)  De hars koop van een goed bekend merk en in een winkel die veel verkoopt, dat kan wel online… Weet dat je veel gaat leren betreft klank van de stok, het indelen van de lengte v d strijkstok, de richting op of af strijken, soorten hars en het gebruik, en temperatuur en vochtigheid van de lucht.

Stel je wil tennissen voor de sport of iets anders en je gaat ervoor, dan neem je les bij een echte ervaren docent, niet bij een onervaren ongeschoolde docent. Iedereen kan zich docent noemen. Ik ken leraars die piano en viool cello en contrabas gitaar en basgitaar en fluit geven… say no more.

Een ervaren docent met podium ervaring, geeft in the long run, meer waar voor je geld, namelijk veel meer praktisch onderlegd zijn, dat wordt het resultaat. Er zijn bekwame docenten in je buurt, probeer wat proeflessen vraag wat rond bij reparateurs van contrabassen.

Contrabas op niveau gaan leren spelen is best te vergelijken met topsport. De houding en skills wordt constant aan geschaafd, de mentaliteit tijdens het aanleren en instuderen en erna op het podium. Echte aandacht en voorbereiding is nodig om in de meeste stijlen een goede toon te maken. Wat denk je van de posities echt goed te leren inzien en toepassen en er zuiver inspelen, en zuiver blijven spelen. En de typische stijl-kenmerkende technieken, vb Klassiek bas spelen, diverse stijlen Latin en Salsa, Jazz , Argentijns, enz. niet vergeten. 

Leer nieuwsgierig en grondig – oefen effectief en speel veel. Neem genoeg je kans om met anderen te spelen, want leren zuiver spelen met andere musici samen, kost wat tijd. Ze hoeven niet direct beter te zijn in niveau, contrabas spelers krijgen meerdere kansen omdat ernaar gezocht wordt. Dan ga je uiteindelijk met betere musici rondom jou spelen. Neem die groei kans en ervaring. 

Oh ja contrabas pick-ups microfoons dus opnemen en versterking, daar kan je wel wat info en tips gebruiken, denk ik. 😉

Kom eens op proefles wat proberen. 

 

11 Aandachtspunten voor beter instuderen en effectief oefenen. Klik op de volgende om te openen

1 Leer en oefen met aandacht met een doel.

vb na een 2 tal minuten een moeilijke frase trachten het in je vingers te krijgen,

kijk je hoeveel tijd heb ik nu besteed? Ben ik wel goed aan het instuderen? eerst groepjes maken wat te behappen is. Lukt het? Misschien het stukje nog kleiner opdelen. Proberen. heb je een oplossing noteer die als geheugensteun er even bij, voor je volgende sessie. 

Eh en hoeveel tijd heb ik nog nodig, denk ik misschien 2 of zo keer 3 minuten?

Goed, ik probeer het, met 2 maal per dag 3 minuten en ik evalueer het volgende keer ook weer.

Let op, wanneer je goed leert oefenen, kan het echt sneller gaan.

Concentratie + oefentechniek, stimuleert en geeft vanwege de vlottere groei ook meer plezier.

Na een tijdje is een moeilijke passage in 1 minuut begrepen en de eerste keer geoefend, daarna nog enkele dagen weer een paar keer sneller en ook langzamer doorspelen, en het zit er in.

Het leuke begint met een effectieve oefen techniek.

Maar weet je nu al dat je dit stukje niet kan oplossen, dan doe je een teken eraan zodat je het de volgende les bij de leraar even om hulp vraagt. En noteer die oplossing er zeker bij. 

2 Testen of je de vaardigheid beheerst.

Wanneer je het te oefen loopje voldoende beheerst, kan je het ook meer automatisch uitvoeren, terwijl je je ook op iets anders concentreert vb je samenspel fragment of metronome.

Wanneer je merkt dat je spel met de metronome niet achteruit gaat, dan betekent het, dat je het wel voldoende automatisch beheerst.

rijgen, kijk ik hoeveel tijd ik nodig heb, misschien 5 keer 5 minuten? Goed, ik probeer het, met 2 maal per dag 5 minuten en evalueer ik wel weer. Let op, wanneer je goed leert oefenen, kan het zeer snel gaan. Concentratie + oefentechniek daar wordt je blij van.

3 Richt je Focus op verbeteren van een zwakte.

Onderzoek wijst uit dat zij die het meeste tijd spenderen, met trachten hun zwakheden verbeteren, beter resultaat boeken. Fouten maken is essentieel bij het leerproces, het geeft dikwijls een nieuwe kijk.

4 Leer die lastige maat opdelen, zo klein mogelijk.

En werk er los van andere loopjes tijdens verschillende dagen steeds stapje voor stapje verder aan.

Leer eerst 1 loopje goed, test het.

Dan het andere het volgende, en testen of het misschien al vloeiend lukt. Hierna pas proberen te combineren en test het ook in verschillende tempi

5 'T Leren van muziek gaat door, deels onbewust.

Net als een kind via luisteren de taal leert. Dat gaat onbewust. Zo ook heeft je brein de neiging (belangrijke zaken= wat je veel aandacht geeft…) te blijven herwerken en organiseren,  Luister bewust veel naar voor u inspirerende spelers en hun muziek. Een musicus wiens muziek je diep raakt, zoek die bewust op. 

Het doet je goed en wanneer je meer ervaring in het oefenen hebt, gaat je brein die verbindingen van wat je hoort bij die opnamen en wanneer je speelt zelf aanmaken. Het samen spelen van technisch niet moeilijke muziek, ga je ook onbewust meer van groeien. Dat je onbewust ook leert vb na je vakantie blijkt dat sommige oefeningen plots op zijn plaats zijn gevallen, jij was op vakantie. Je brein heeft nog doorgewerkt aan je muziek, ook wanneer je niet bewust aan het oefenen was. Je wil dus je brein goede informatie geven.

6 Lange termijn opslaan, heb je meer tijd voor nodig.

Tijd om te kunnen veranderen. Nieuwe synapses en neuronen aanmaken kost tijd en energie. Wil je je brein opdracht geven om wat nieuws aan te leren, te veranderen, ruimte maken voor nieuw, moet je de stof belangrijk maken, door veel met veel focus en aandacht bezig te zijn, dan dient je brein regelmatig te herstructureren omdat je je oefenen veel aandacht geeft.

7 Oefen kort en korter.

Vermijd afleiding tijdens het oefenen, voor je brein is 15 tot 25 minuten genoeg om iets nieuws te leren en kwalitatieve  aanpassingen te doen. Ga voor kwaliteit van aanleren over kwantiteit. Vb 20 minuten gerichte aandacht is een goed streven. Wil je meer oefenen, langer dus, Oefen dan kort en neem dan breaks.

En samenspel als in een relaxte groep repetitie? Ja samenspelen brengt wel genoeg nieuwe ritme en klankervaringen dus ook veel goeds mee, met pauzes.

Meespelen met opnamen kan even goed zijn voor je.

8 Leer ook vloeiend spelen, uit je hoofd spelen werkt.

Leer de te leren frases ook uit je hoofd. Eerst even notatie of tabs gebruiken mag zeker. Notatie dient als communicatiemiddel om de noten met anderen te delen. Daarna oefenen we het, om uhet vloeiend uit het hoofd te reproduceren. Je gaat dan de muzikale informatie combineren vb door visuele en auditieve en arm vinger informatie beter te structureren in je geheugen en door herhaling (vanwege de belangrijkheid) komt het in je lange termijn geheugen.

9 Use the Force - Visualisatie - oefen ook zonder instrument.

Zonder je instrument kan je ook even efficiënt oefenen. Met resultaat.

stel je voor dat je een pen neemt om je naam te schrijven met de hand die je er normaal voor gebruikt. Oefen dat eens met de hand die je er niet voor gebruikt en voelt het wat raar, dan lijkt het alsof je echt met die onhandige hand schrijft. Dan blijk je het goed aan te pakken. Het idee is, terwijl je visueel tracht je in te beelden van alles wat aan motoriek gebeurt, ook het gevoel van de handen en vingers en het geluid in te beelden.

Dit versterkt je geluid en motoriek mapping, en verandert in lange termijn herinneringen. Net als bij het trachten vloeiend te spelen. Een andere techniek, is oefen met je ogen dicht, en weet of test, waar de noten zijn net naast waar je vingers nu zijn.

10 Oefen muziek die bij je niveau past.

10 Speel muziek die bij je niveau past, maar wel uitdagend genoeg is.

11 Besef dat efficiënt oefenen echt waardevol is...

11 Beseffen dat efficiënt oefenen is zo waardevol is, omdat je het plezier in het leren versterkt.

11 Veel voorkomende versies van Niet zo heel effectief oefenen – Klik op de volgende om te openen

1 Oefen met weinig zicht op aanleren, wordt het beter?

1 Oefen dus zomaar door elkaar en onregelmatig. De stof blijft dan niet goed niet hangen, want het krijgt niet genoeg verbindingen en mogelijkheid om dan op te slaan. Het komt niet in je lange termijn geheugen.

En eigenlijk wil je dat wel.

kijk nr 1 van effectief leren

2 Test jezelf niet of je wel goed bezig bent.

2 Test jezelf niet of je wel goed bezig bent met je oefening en het resultaat.

Ga wel je zelf leren even kort testen of het al wat blijft hangen 

en kijk nr 2 van effectief leren

 

 

 

 

 

3 Niet weten of je het loopje of ritme al beheerst.

En wel verder gaan vooraleer je weet of je het beheerst.Dan kan je niet weten of het wel of niet gaat. Enkel je sterke kanten oefenen, geeft ook minder resultaat. 

Trachten geen fouten te maken, zonder te beseffen dat het fouten mogen maken, je mogelijk wel een hele reeks nieuwe inzichten kan geven.

Ga wel toestaan fouten te maken.

kijk nr 3 van effectief leren

 

 

 

 

 

 

4 Werk aan 2 of meerdere nieuwe frasen tegelijk.

Als je frase 1 niet afdoende beheerst, ga dan niet frase 2 er ook direct mee proberen te leren.

Dit gebeurd veel, maar het is onlogisch, vb 80 noten die je niet beheerst, en tracht erin te krijgen, onmiddelijk aanvullen met nog eens zoveel informatie, en dan verwachten dat het sneller gaat?

Dit lijkt op verschillende taken tegelijk doen, dat werkt eigenlijk niet, is enkel zeer vermoeiend. 

En geeft mogelijk frustratie als resultaat. Steeds in begin starten is ook zo iets gelijkaardig,

Om dan verder op een moeilijk loopje te oefenen is eigenlijk meerdere dingen tegelijk oefenen. Echt niet doen… leer eerst 1 loopje goed doorkrijgen, dan het andere, en daarna pas combineren.

kijk nr 4 van effectief leren

 

5 Geen spelers van jouw instrument bestuderen.

5 Geen spelers van jouw instrument bestuderen. Ook geen andere.

kijk nr 5 van effectief leren

 

 

6 Oefenen voor de TV zonder aandacht.

6 Oefenen voor de TV zonder aandacht.

Met de tv luid en geen klank van je instrument. Dan oefen je juist het niet opslaan van informatie van je spel. Dit is weinig zinvol. Er zijn betere manieren om te leren.

kijk nr 6 van effectief leren

 

7 Oefen zo lang mogelijk.

7 Oefen zeer lang.

Onderzoek wijst uit dat na langer oefenen dan 25 minuten je minder opneemt dan na kort oefenen. 1 keer om de week 1,5u thuis oefenen, zet weinig zoden aan de dijk. Omdat je de regelmatige herhaling mist nodig voor het vastleggen in het geheugen.

De kwaliteit van informatie die je opneemt in het geheugen vermindert met te lang doorgaan.

kijk nr 7 van effectief leren

 

8 Oefen steeds in 1 tempo en echt veel te snel.

8 Steeds in ’t zelfde tempo, en eigenlijk veel te snel.

Zo oefen je het struikelen over de nootjes.

Inzicht in wat de moeilijkheid is en dat rustig stap voor stap oplossen zou beter zijn.

Door alleen Tabs gebruiken, of enkel van het blad te spelen, gebruik je wat te weinig van je structurerend leren en oplossend vermogen van je brein. Wanneer je met anderen samen speelt, valt het op dat je de structuur kwijt raakt, terwijl het thuis toch ging? Wil je toch verder groeien, dan moet je het geleerde opnieuw verwerken.

kijk nr 8 van effectief leren

 

9 Ik beeld me in dat ik al een ster ben. En dat gaat steeds beter.

 Dat kan voor jou zinvol lijken, maar of dat geld als het over beter musiceren gaat. Daarvoor dient er wel goed geoefend te worden

kijk nr 9 van effectief leren

10 Met oefenstukken, boven je niveau zitten,

10 Met oefenstukken die ver boven je niveau zitten, dan heb je eigenlijk niet genoeg tools en ervaringen om dit klaar te krijgen. 

Het is net als te snel willen leren lopen, dat lukt ook niet, dat loopt vast. Je bouwt je muur of huis van onderaan naar boven. Zo ook deze vaardigheden.

In sommige gevallen kan het wel veel goeds brengen, als je daardoor inzicht krijgt van wat dient te worden geleerd en het stimuleert dat in praktijk te brengen .. Ja dat is zeker wel goed.

kijk nr 10 van effectief leren 

11 Niet door krijgen hoe je nu oefent, of dat werkt.

11 Niet begrijpen hoe je nu oefent, dat het belangrijk is dat je goed oefent.

kijk nr 11 van effectief leren en de andere ook

Soms heb je al eens hulp nodig.

Wat te verwachten valkuilen

 

  • Steeds maar weer herhalen in de hoop dat het vanzelf wel zal gaan lukken.
  • Steeds in het begin beginnen
  • Veel te hoog tempo van je loopjes doornemen
  • Steeds maar weer hetzelfde spelen.
  • Spelen en studeren met je gedachten bij heel andere dingen.
  • Steeds maar weer herhalen zonder je af te vragen waarom.
  • Steeds maar weer herhalen van gedeeltes die je eigenlijk allang kent.
  • Te lang doorgaan.
  • Geen concentratie, neem dan een pauze.
  • Oefenen op een tijd dat je te erg moe bent. Ga dan wat leuks spelen, ontspannen.
  • Niet genoeg afwisselend.
  • Niet genoteerd wat gewijzigd was. oh weer vergeten.
  • De valkuil van het niet beseffen dat vooruitgang verandering van instuderen en later het inoefenen vereist.
  • De dingen kunnen niet wat beter worden zonder iets te veranderen.

Luc Van Gestel Basles Rotterdam

Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam

EMAILen kan naar

luc@basles-rotterdam.nl