Wil je je leerproces verbeteren en je studietijd effectiever maken?

Kijk dan verder.

We begrijpen het belang van rustig leren, de tijd nemen om de groep noten te beheersen voordat je verder gaat.

Jouw aanpak dient zich te richten op, het bouwen van een solide routine, waardoor betere beheersing en inzicht mogelijk wordt.

We trachten veelvoorkomende valkuilen te vermijden, zoals het gelijktijdig bestuderen van meerdere taken of telkens opnieuw vooraan te beginnen.

Leer in plaats daarvan 1 muzikale zin die behapbaar is, eerst grondig voor enkele minuten en ga dan pas verder naar het volgende onderdeel.

Vermijd de verleiding om voor de tv te oefenen (voor lange perioden).

Kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit als het gaat om effectief leren.

Haast je niet door je oefensessies; neem de tijd om de complexiteit maar ook het mooie of spannende van elke noot te begrijpen.

En onthoud, visualiseren van succes is geweldig, maar het vervangt niet het harde werk en oefening. We bieden we de tools en technieken die je nodig hebt om uit te blinken in je muzikale reis.

Neem een proefles om meer te ontdekken over onze aanpak en begin vandaag nog.

“Leer leren” dat is de ultieme bron voor effectief instuderen en ontwikkeling van je muzikale vaardigheden.

Belangrijke punten - voorwaarden die goed leren in de hand werken.

We leren het vlots wanneer je deze punten goed in acht neemt:

Leer met voldoende AANDACHT – merk je ALERTHEID op –

Ben je erg gefocust, ga ervoor.

Ben je even niet zo alert, neem dat aan en verwacht minder diepe groei, er zijn andere momenten waar het weer vlotter gaat.

Oefen in het steeds KORTE STUKJES te werken – ga deze korte stukjes GOED HERHALEN / haal de fouten eruit.

Neem voldoende BREAKS / kwartiertjes oefenen geeft vlotter resultaat.

FOUTEN MOGEN MAKEN / en dan deze fouten er uit poetsen, overschrijven met betere oplossingen.

11 Aandachtspunten voor beter instuderen en effectief oefenen. Klik om de nummers te openen

1 Oefen met aandacht met een doel. Open

vb na een 2 tal minuten een moeilijke frase trachten het in je vingers te krijgen,

kijk je hoeveel tijd heb ik nu besteed? Ben ik wel goed aan het instuderen? eerst groepjes maken wat te behappen is. Lukt het? Misschien het stukje nog kleiner opdelen. Proberen. heb je een oplossing noteer die als geheugensteun er even bij, voor je volgende sessie. 

Eh en hoeveel tijd heb ik nog nodig, denk ik misschien 2 of zo keer 3 minuten?

Goed, ik probeer het, met 2 maal per dag 3 minuten en ik evalueer het volgende keer ook weer.

Let op, wanneer je goed leert oefenen, kan het echt sneller gaan.

Concentratie + oefentechniek, stimuleert en geeft vanwege de vlottere groei ook meer plezier.

Na een tijdje is een moeilijke passage in 1 minuut begrepen en de eerste keer geoefend, daarna nog enkele dagen weer een paar keer sneller en ook langzamer doorspelen, en het zit er in.

Het leuke begint met een effectieve oefen techniek.

Maar weet je nu al dat je dit stukje niet kan oplossen, dan doe je een teken eraan zodat je het de volgende les bij de leraar even om hulp vraagt. En noteer die oplossing er zeker bij. 

2 Testen of je de vaardigheid beheerst.

Wanneer je het te oefen loopje voldoende beheerst, kan je het ook meer automatisch uitvoeren, terwijl je je ook op iets anders concentreert vb je samenspel fragment of metronome.

Wanneer je merkt dat je spel met de metronome niet achteruit gaat, dan betekent het, dat je het wel voldoende automatisch beheerst.

rijgen, kijk ik hoeveel tijd ik nodig heb, misschien 5 keer 5 minuten? Goed, ik probeer het, met 2 maal per dag 5 minuten en evalueer ik wel weer. Let op, wanneer je goed leert oefenen, kan het zeer snel gaan. Concentratie + oefentechniek daar wordt je blij van.

3 Richt je Focus op verbeteren van wat nog niet gaat.

Onderzoek wijst uit dat zij die het meeste tijd spenderen, met trachten hun zwakheden verbeteren, beter resultaat boeken. Fouten maken is essentieel bij het leerproces, het geeft dikwijls een nieuwe kijk.

4 Leer die lastige maat opdelen, zo klein mogelijk. Zo duidelijk mogelijk.

En werk er los van andere loopjes tijdens verschillende dagen steeds stapje voor stapje verder aan.

Leer eerst 1 loopje goed, test het.

Dan het andere het volgende, en testen of het misschien al vloeiend lukt. Hierna pas proberen te combineren en test het ook in verschillende tempi

5 'T Leren van muziek gaat door, deels onbewust.

Net als een kind via luisteren de taal leert. Dat gaat onbewust. Zo ook heeft je brein de neiging (belangrijke zaken= wat je veel aandacht geeft...) te blijven herwerken en organiseren,  Luister bewust veel naar voor u inspirerende spelers en hun muziek. Een musicus wiens muziek je diep raakt, zoek die bewust op. 

Het doet je goed en wanneer je meer ervaring in het oefenen hebt, gaat je brein die verbindingen van wat je hoort bij die opnamen en wanneer je speelt zelf aanmaken. Het samen spelen van technisch niet moeilijke muziek, ga je ook onbewust meer van groeien. Dat je onbewust ook leert vb na je vakantie blijkt dat sommige oefeningen plots op zijn plaats zijn gevallen, jij was op vakantie. Je brein heeft nog doorgewerkt aan je muziek, ook wanneer je niet bewust aan het oefenen was. Je wil dus je brein goede informatie geven.

6 Lange termijn opslaan, Daar neem je meer tijd voor.

Tijd om te kunnen veranderen. Nieuwe synapses en neuronen aanmaken kost tijd en energie. Wil je je brein opdracht geven om wat nieuws aan te leren, te veranderen, ruimte maken voor nieuw, moet je de stof belangrijk maken, door veel met veel focus en aandacht bezig te zijn, dan dient je brein regelmatig te herstructureren omdat je je oefenen veel aandacht geeft.

7 Oefen kort en korter.

Vermijd afleiding tijdens het oefenen, voor je brein is 15 tot 25 minuten genoeg om iets nieuws te leren en kwalitatieve  aanpassingen te doen. Ga voor kwaliteit van aanleren over kwantiteit. Vb 20 minuten gerichte aandacht is een goed streven. Wil je meer oefenen, langer dus, Oefen dan kort en neem dan breaks.

En samenspel als in een relaxte groep repetitie? Ja samenspelen brengt wel genoeg nieuwe ritme en klankervaringen dus ook veel goeds mee, met pauzes.

Meespelen met opnamen kan even goed zijn voor je.

8 Leer ook vloeiend spelen, oefenen op "tijdens aanleren het uit je hoofd" spelen werkt.

Leer de te leren frases ook uit je hoofd. Eerst even notatie of tabs gebruiken mag zeker. Notatie dient als communicatiemiddel om de noten met anderen te delen. Daarna oefenen we het, om uhet vloeiend uit het hoofd te reproduceren. Je gaat dan de muzikale informatie combineren vb door visuele en auditieve en arm vinger informatie beter te structureren in je geheugen en door herhaling (vanwege de belangrijkheid) komt het in je lange termijn geheugen.

9 Use the Force - Visualisatie - oefen ook zonder instrument.

Zonder je instrument kan je ook even efficiënt oefenen. Met resultaat.

stel je voor dat je een pen neemt om je naam te schrijven met de hand die je er normaal voor gebruikt. Oefen dat eens met de hand die je er niet voor gebruikt en voelt het wat raar, dan lijkt het alsof je echt met die onhandige hand schrijft. Dan blijk je het goed aan te pakken. Het idee is, terwijl je visueel tracht je in te beelden van alles wat aan motoriek gebeurt, ook het gevoel van de handen en vingers en het geluid in te beelden.

Dit versterkt je geluid en motoriek mapping, en verandert in lange termijn herinneringen. Net als bij het trachten vloeiend te spelen. Een andere techniek, is oefen met je ogen dicht, en weet of test, waar de noten zijn net naast waar je vingers nu zijn.

10 Oefen muziek die bij je niveau past.

10 Speel muziek die bij je niveau past, maar wel uitdagend genoeg is.

11 Besef dat efficiënt oefenen echt waardevol is...

11 Beseffen dat efficiënt oefenen is zo waardevol is, omdat je het plezier in het leren versterkt.

Hoe zit dat een netwerk van nootjes en vlot aanleren? 

We willen een netwerk met zowel basisvaardigheden opbouwen.

En in je rugzakje van snel beschikbare kleine goed ingeoefende stukjes.

Die onthouden en kunnen reproduceren met hun klank, ritmes en intervallen, visueel en auditief informatie, plus info van goed bruikbare vingerzettingen.

Je hero voorbeelden ( je favoriete spelers) passen daarbij.

Een heel pakket aan goed ingestudeerde en begrepen info. En je aanvaarde foutjes zijn ook positief 😉

Dus wanneer we onze aanleer vaardigheden niet regelmatig bijwerken,

gaan de dingen niet beter worden. Geef aandacht hoe je er mee omgaat. 

 

Luc Van Gestel Basles Rotterdam

Buziaustraat 11 – 3034 WC Rotterdam

EMAILen kan naar

luc@basles-rotterdam.nl