Het artikel van de bassist (maandblad) ging over het versterken van de contrabas – enkele versterkers en microfoons werden getest. jaar 2012
Contrabas Pick-ups en versterker
microfoons test. in 2012.
“het contrabas geluid van het hele instrument opnemen met de pick up en dan versterken. Ja, we proberen het onmogelijke”
Ik doe hieronder wat aanvullingen vanuit mijn ervaringen. Hieronder staan contrabas pick-ups beschreven, die ik in bezit heb en enkele gebruikte bij de vele internationale en nationale tours en festivals.
Welke ik niet heb geprobeerd, maar waar iedereen over in nopjes is…
De lifeline van David Gage zou ik wel eens willen testen, lijkt me zulk handig ding.
De Pick-ups hieronder heb ik wel allemaal in bezit gehad en gebruikt.
– Wilson Pick up,
Vaste prik voor mijn smaak heel erg prettig, zowel plukken als strijkend heeft die het zelfde volume en een charmante jazz toon. Ik heb nog die versie met 4 delen. Een topper. Is wel duur geworden ondertussen. Zit nu in de kast. Maar ik doe hem niet weg.
Deze Yamahiko zit op nu één van mijn bassen,
Als je niet weet wat aanschaffen, is deze niet gek, want die werkt meestal wel goed bij de verschillende typen bassen. Niet zo duur voor een experiment. Hoewel, je kam moet worden aangepast.
Krivo magnetic double bass pick up
– Vorig jaar een soort magnetisch basgitaar pick up systeem gekocht, om te mengen met een andere Piezo pick up.
Ik was er even blij mee, de combinatie viel me mee. Maar de klitteband om het achteraan en met name onderaan de toets te bevestigen, blijkt moeilijkheden te geven, de pick up is wat zwaar en schiet dus snel los ..
Fishman BP-100-B-pickup
– Deze fishman heb ik weer gekocht, omdat ik me herinnerde hoe mooi Marc Johnson er mee klinkt, en om het wanneer een leerling er om vraagt dan kan ik deze laten zien, en horen.
Maar het is een pick up, waar je kam, bij de snaren echt vlak moet zijn, anders is het contact punt te klein.
Het is een pick up, die niet zomaar door iedereen geliefd is, maar bij mij steeds meeging, je weet soms niet wat je krijgt op een tour. Ik nam steeds een microfoon en 2 pick-ups die makkelijk op en af kunnen mee, dikwijls nog een kleine preamp ook…
–David Gage – the Realist
Deze David Gage pick up vond ik niet bij mijn heel oude bas passen, maar opnamen van andere basspelers klinken wel goed.
Ik heb die uitgeleend en niet terug gekregen … dus kan met mijn jongere bas niet meer testen, en mijn mening niet herzien.
Ondertussen heb ik hem weer gekocht, maar testen is wat voor later.
Shertler dyn B
Het jaar ervoor de Shertler dyn B een soort putty plak microfoon aangeschaft, maar die kwam niet goed uit mijn test en weer ingeruild, want de pre-amp ruiste echt erg, en die ik ontving ter vervanging ruiste ook erg.
Een pech apparaatje voor mij, maar ondertussen wanneer ik later mijn test opnamen beluisterde weet ik dat die veel beter kan of bij de basbalk – mooie korte toon met veel laag, of bij de stapel staat – mooie ronk, en zeker niet ertussen 🙂 wat de fabrikant voorschrijft.
Die pick up is erg handig op tournees, als je afhankelijk bent van een bas van iemand anders, zo heb je altijd een pick up die in 2 minuten is geplaatst (als je weet waar) – en toch behoorlijk kan werken op zulke momenten.
Shertler heeft nog een andere die in sommige omstandigheden erg goed klinkt. vb Charlie Haden.
Schertler STAT-B VINTAGE Double Bass electrostatic pickup
Lang geleden heb ik ook de Fishman, de Underwood, de Shadow, de Polytone pick-up, Balsarit en nog veel meer gekocht en gebruikt.
Ze hebben allemaal hun voor- en nadeel en karakter, dat moet bij je smaak en instrument en de versterker en de ruimte passen. Ik heb die pickups gebruikt op de podia met Aer, Eden, Elin, Gallien Krueger, Fender en Hartke Acoustic Image versterkers en hun speakers. Ik heb eens ook met de Acoustic Image getoerd en vind dat erg mooi, maar op een niet hoog volume.
Momenteel ben ik redelijk in mijn nopjes met 2 Phil Jones versterkers die ik heb.
En eh mijn Gallien Krueger speaker voor contrabas kleine bezettingen. Mooi met de Ampeg PF 500 die gaan heel goed samen en is erg licht, klinkt zeer goed, niet heel hard.
En mijn oude Elin versterker niet vergeten, maar die gaat richting einde leven … na 20 jaar …
Kleine lichte Gallien Krueger basspeaker 12inch – 8 Kg.
Met lichte maar voor contrabas heel goed klinkende Ampeg PF500 versterker 350w op 8 ohm.
Ik heb vele jaren met AER versterkers gewerkt, maar dat raad ik ondertussen niet meer aan, te weinig mooi geluid voor de prijs en moeite. Want veel te zwaar, maar bovenal de speakers hebben weinig karakter. Het soms zo hoog aangeschreven neutrale is niet altijd mooi genoeg.
Het is geen echt contrabas geluid wat je versterkt, maar het geluid van een Piezo pick-up op een klein plekje op de kam v d bas. Veel te weinig kleuring,
Ik gebruikte vroeger meestal de microfoon AMT, want ik vond de combinatie met de Wilson die op mijn oude bas zat, erg goed werken.
Deze AMT contrabas microfoon geeft een wel erg dik bas geluid,
De podium techniekers moeten wel even voor de EQ, voldoende tijd hebben om het laag te regelen, want het is zo vet, dat zijn ze niet gewend. Dan is die ook erg mooi. Er hoort een klein pre amp kastje bij. Maarrr ze zijn ondertussen erg kostelijk geworden … zeg maar Te.
Maar ondertussen is 2 maal het snoertje gebroken ib de flexibele arm. doe maar niet deze oude AMT versie.
Er zijn nieuwe zaken op de markt
niet duur en goeie klank microfoon
Prodipe BL-21 Microphone for Double Bass
Ear trumpet labs Nadine voor contrabas
Wel duur en naar schijnt de makkelijkste microfoon met de minste overspraak voor de bas…
Luc zegt: Ik heb deze nog niet gebruikt, maar denk maar niet dat “het heel makkelijk is…” want de overspraak van de drums is altijd harder. Kies je drummer wijs… en bepaal je positie op het podium, t.o.v. de drums goed.
Ear Trumpet Labs Nadine for Upright Bass.
—————————
Audio technica ATM 25
– Nog een Audio Technica klip on had ik ook, weet even de nr niet meer –
– Shure SM 57 die zag in in Argentinië in de studio voor de bassen, daar legde ze die net boven de grond voor de contrabas. Maar dat is een te log geluid vind ik. (eh ook lang geleden 1991). Ik vind het een goeie mic om te experimenteren en meer te leren hoe en waar de betere posities zijn en hoe anders de verschillende bassen kunnen zijn.
– Yamaha, MZ 204 een tom mic, die had wat extra boost rond de 120 hz, niet gek …
– AKG Perception 220 mooi voor stem en redelijk mooi voor bas
Ik vond de DPA in de test makkelijk een bruikbaar geluid hebben, maar niet het mooist … stel gewoon EQ op alles vlak in en je kan starten. Alleen ik herkende niet het eigen karakter van die mooie oude bas, maar de microfoon, is dus op zich wel een erg handig ding, geeft je een pak meer ontspanning op tour, vele technici op recente festivals kennen deze goed. Maar liever toch maar niet voor opnamen in de studio denk ik dan, ieder zijn eigen ervaring en toepassingen…
Luc Van Gestel Basles Rotterdam
Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam
Klik om te bellen
EMAILen kan naar
luc@basles-rotterdam.nl