Het Artikel uit 2012 van de bassist waar ik aan meewerkte staat wat verder op de pagina.
Over de contrabas pickups en microfoons die ik zelf bezit. Qua pickups ben ik echt een zoeker geweest en heb ik heel wat pick ups in mijn bezit gehad.
– Wilson Pick up,
Vaste prik voor mij erg prettig, zowel plukken als strijkend heeft die het zelfde volume en een charmante jazz toon. Ik heb nog die versie met 4 delen.
– De Yamahiko pickup
Deze zit op nu één van mijn bassen,
Als je niet weet wat kopen, is deze niet gek, want die werkt meestal wel goed bij de verschillende typen bassen. Niet zo duur voor een experiment. Alleen je kam moet worden aangepast.
Krivo magnetic double bass pick up
– Vorig jaar een soort magnetisch basgitaar pick up systeem gekocht, ik was er even blij mee, de klank viel me mee. Maar de klitteband om het achteraan en met name onderaan de toets te bevestigen, blijkt moeilijkheden te geven, de pick up is wat zwaar en schiet dus los …
– Het jaar ervoor de Shertler dyn B een soort putty plak microfoon aangeschaft, maar die kwam niet goed uit mijn test en weer ingeruild, de pre-amp ruiste erg, en die ik ontving ter vervanging ruiste ook erg. een pech apparaatje voor mij, maar ondertussen wanneer ik later mijn test opnamen beluisterde weet ik dat die veel beter kan of bij de basbalk – mooie korte toon met veel laag, of bij de stapel staat – mooie ronk, en zeker niet ertussen 🙂 wat de fabrikant voorschrijft.
Die pick up is erg handig op tournees, als je afhankelijk bent van een bas van iemand anders, zo heb je altijd een pick up die in 2 minuten is geplaatst en toch behoorlijk kan werken op zulke momenten.
Lang gelden heb ik ook de Fishman, de Underwood, de Shadow, de Polytone pick-up, David Gage – the Realist, Balsarit en nog veel meer gekocht en gebruikt.
Ze hebben allemaal hun voor- en nadeel en karakter en dat moet bij je smaak en instrument en de versterker en de ruimte passen.
Ik heb die pickups gebruikt op de podia met Aer, Eden, Elin, Gallien Krueger, Fender en Hartke Acoustic Image versterkers en hun speakers. Ik heb eens ook met de Acoustic Image getoerd en vind dat erg mooi op niet hoog volume. Momenteel ben ik redelijk in mijn nopjes met 2 Phil Jones versterkers die ik heb. En mijn oude Elin versterker niet vergeten.
Ik gebruik soms ook microfoons vb AMT
Deze AMT contrabas microfoon geeft een erg dik bas geluid,
De podium techniekers moeten wel even voor de EQ, voldoende tijd hebben om het laag af te regelen, wat het is zo vet, maar dan is die ook erg mooi. Maarrr ze zijn ondertussen erg kostelijk geworden …
– Audio technica ATM 25
– Audio Technica klip on, weet even de nr niet meer –
– Shure SM 57 die zag in in Argentinië in de studio voor de bassen
– Yamaha, MZ 204 een tom mic, die had wat extra boost rond de 100 hz, niet gek …
– AKG Perception 220 mooi voor stem en mooi voor bas
Ik vond de DPA in de test makkelijk een bruikbaar geluid hebben, maar niet het mooist … stel gewoon geen EQ in en je kan starten. Alleen ik herkende niet het eigen karakter van de bas, dus erg handig ding, wat je een pak meer ontspanning op tour maar toch maar niet voor opnamen denk ik dan.
Het artikel van de bassist (maandblad) ging over het versterken van de contrabas – enkele versterkers en microfoons werden getest. jaar 2012
het contrabas geluid van het hele instrument opnemen met de pick up en dan versterken. Ja we proberen het onmogelijke “
Luc Van Gestel Basles Rotterdam
Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam
Bellen naar
EMAILen kan naar
luc@basles-rotterdam.nl