3 Beter leren – beter worden in je muzikale en technische vaardigheden.

Over enkele van de grondbeginselen van het leren muziek maken

Vele beginnende musici denken over fundamentele oefeningen of zaken die ze dienen te leren, alsof ze alleen technisch zijn.

(Als ik mijn vingers goed zet en maar hard oefen dan …)

(Of anderen je een uitstekende muzikant vinden, hangt puur af van de muziek die je maakt.)

Iets dat veel muzikanten tegenhoudt, is dat ze zich concentreren op de technische aspecten en niet genoeg tijd besteden aan deze bredere grondbeginselen. Als je een beter evenwicht vindt, ga je sneller vooruit.

Laten we eens kijken naar enkele van de andere dingen waaraan u tijd wilt besteden om te verbeteren.

Oefen het ritme in Jou, niet in je instrument.

We weten dat sommige aspecten van het spelen van ritme, kenmerkende technische vaardigheid vereisen.

Maar wat echt belangrijk is, is je ritme gevoel en tijdgevoel en het horen van het onderliggende ritme, de puls en de kleine onderverdelingen (luister eens naar de high hat). Je moet dit constante ritme in je laten groeien en kunnen oproepen, zelfs als je niet bij je instrument bent.

Enkele van de belangrijkste oefeningen om te doen zijn zonder het instrument – eerst het ritme in je krijgen vb door te klappen met je handen op je knieën of wijsvingers op de tafel en het dan op het instrument proberen.

Gebruik ook regelmatig een metronoom om er zeker van te zijn dat je jezelf niet eh wat voor de gek houdt. En leer het ook allemaal kunnen zonder enige drumtrack of metronoom ondersteuning. De docent geeft tips.

Terwijl je eraan werkt om beter te worden, heb je twee basisdoelen:

  • Je instrumentale techniek verbeteren (en je muzikale vaardigheden in het algemeen)
  • Verbeter uw vermogen om deze vaardigheden uit te voeren wanneer je oefent en ook wanneer je samen speelt

Ze lijken misschien op hetzelfde. Maar het zijn aparte vaardigheden.

En het tweede doel hangt af van hoe je je mentale vaardigheden hebt ontwikkeld. Vaardigheden die veel breder gaan dan wat we gewoonlijk associëren met muziekbeoefening.

De bewegingen van je lichaam handen armen snaren produceren de fysieke geluiden die het publiek hoort.

Maar de muziek komt niet echt uit je lichaam. Het lichaam wordt bestuurd door je geest – het zijn je gedachten en intenties waar de muziek echt begint.

Meisje kiest een contrabas

En als je al wat improviseert (wat een bijzonder waardevolle oefening en vaardigheid is die elke muzikant best leert, ook als je niet van plan bent het in een uitvoering te gebruiken).

Dan ga je meer groeien… Naast een geweldig gevoel  voor ritme, wil je ook een vocabulaire van interessante ritmische loopjes over akkoorden hebben waarop u een beroep kunt doen.

Waar sommigen mee worstelen tijdens het improviseren is dat ze wat weinig interessante ritmes gebruiken.

Verbeter je ritmische kennis en je schopt je spel  heel wat hoger.

Hoe u denkt, bepaalt hoe u speelt.

Zorg dat je vingers hebben geleerd te spelen wat jij in je innerlijk gehoor bedenkt en wil horen.

Dus zelfs als je de fysieke techniek hebt geoefend, is er nog steeds het potentieel voor je geest om tussenbeide te komen en het proces te saboteren. Ja vreemd maar het is wel zo met die zenuwen, daar kan je mee werken hoor.

Je hebt zowel sterke mentale vaardigheden als een solide techniek nodig. Zonder deze zul je merken dat je snel aan je plateau zit of maar wat langzaam vooruit gaat.

Dit leren leren om aan effectiviteit te winnen is  echt in je voordeel. Als je het werk doet om ze te ontwikkelen terwijl anderen dat niet doen, dan heb je een aanzienlijk voordeel. Het kan bijna oneerlijk lijken.

Beter worden in je muzikale en technische vaardigheden? kom op proefles

Wieke Karsten schrijft in haar boek, “Over musiceren, studeren en het brein” over het proces van muziek leren. Een van de stappen is ‘onderzoeken’. Hierover zegt zij:

Volop uitproberen en experimenteren is nuttig en leuk, en zorgt voor een grote hoeveelheid neurale verbindingen. Het brein krijgt daardoor de mogelijkheid om de uiteindelijk favoriete verbindingen te versterken en de rest weg te snoeien. Uitproberen en experimenteren zijn dus het tegenovergestelde van ‘geen fouten mogen maken’. Onszelf als het ware toestemming geven om te onderzoeken, geeft een gevoel van vrijheid: het leerproces hoeft nog niet klaar te zijn. En als de neurale bedrading een uiteindelijk vorm begint te krijgen, kunnen we iets.”

  1. Karsten, In de muziek : Over musiceren, studeren en het brein (2019), 27.

Stel je zelf eens deze vragen voor en na oefenen

Iedere keer dat ik een poging doe om een (moeilijk) stuk te spelen, kan ik me deze vragen stellen: Dat helpt het groeien.

  • Wat lukt er al? welke maten of loopjes gaan al
  • Wat lukt er nog niet? Welke loopjes of vingerzettingen lukken nog niet?
  • Waarom lukt het nog niet? Waar struikel ik daar, en waarom, wat doe ik niet juist waardoor ik daar niet over geraak. 
  • Wat zal ik beter doen, anders doen de volgende keer? Schrijf je oplossing in het stuk, of wanneer je er niet uit komt, vraag het dan je docent ,die weet daar voor wel een oplossing. het hoort erbij, proberen fouten maken zoeken naar een oploosing, als je die oplossing vindt mooi anders vraag je zijn/haar inzicht even.

Prijzen

– 3/4 uur tarief

voor jeugd tot en met 18 j is 30€ 

en volwassenen 3/4 u tarief is 32€ 

– 1 uur tarief

voor jeugd tot en met 18 j is 35 €

en volwassenen 1 u tarief is 40€

de proefles is 15 euro contant

Let op meestal is het slim om een aantal lessen elke week te komen. Dan komt de goeie houding veel sneller en na een tijdje kan het om de 2 weken.

De meesten volgen 1 uur les,  je hebt meer tijd om je vragen te stellen, die gewoonlijk tegen het einde v d les komen 

Voorwaarde is ook dat je minimum 2 maal per maand komt

 

Adres en bel gegevens

Klik voor meer info

Luc Van Gestel

Buziaustraat 11  3034 WC Rotterdam

0616147408 Klik om te bellen!

Parkeer aan het spiegelnisserplein -of straat

want mijn straat is een voetgangers straatje, 2 minuten stappen.

Door de week en op zaterdag is het betaald parkeren tot 23 u - de zone is 651.

Over je proefles.

Wat kennismaken, vragen stellen en een stukje spelen - meer info

    Tijdens je proefles is er zeker ruimte voor je vragen.

  • Leer ritmische patronen lezen, herkennen en toepassen. We doen even een korte oefening, die meestal erg in smaak valt.
  • We nemen even één of enkele toonladders en de toonvorming door
  • We nemen even de houding van het instrument door
  • Ik geef even een voorbeeld van enkele grepen op de bas welke je noten kan kiezen om onmiddellijk efficiënte baslijnen te creëren
  • We bespreken wat je wil leren en wat nu daarvoor nodig is
  • We spelen samen een eenvoudig blues schema door en bekijken wat bescheiden de theorie daarvan.

 Meer goeie vragen

  • Hangt mijn bas wel op de juiste hoogte?
  •  Hoe speel ik dat loopje, het klinkt nu nog net niet …
  • Waar halen die goeie spelers die mooie licks toch vandaan?
  • Ritme, hoe oefen je dat? Hoe beter met de drummer klikken?
  • Ik wil graag bluesy klinken, hoe doe je dat?
  • Ik wil nieuwe andere noten kunnen spelen, maar waar zitten die?
  • Wat is een terts of septiem?
  • Moet ik noten leren lezen?
  • Goeie snaren, welke kan je aanraden?
  • Wie zijn de echte goeie reparateurs in de buurt,
  • welke snaren bij dit soort bassen,
  • hoe speel ik dit loopje?
  • hoe doe ik dat slappen?
  • ik heb een rammel, eh.

Lesdagen - tijden

Klik voor meer info

Afspraken

Klik voor meer info

Een afgesproken les waar iets tussen komt wordt altijd ingehaald. 

– afzeggen minstens 48 u op voorhand
( andere docenten rekenen vol tarief bij afzeggen )

Dus niet enkel verschuiven naar een andere datum maar afspreken, zodat inhalen mogelijk is. 

kijk eens of ergens die week nog kan – het weekend mag ook indien het ook in mijn agenda past.

– indien dat niet kan doen we 2 weken achter elkaar,

dit zijn voor mij voorwaarden waarbij ik me flexibel opstel en hoop op waardering voor mijn poging om de leerling tegemoet te komen.

 

Bassgitaar en snaren

Luc Van Gestel Basles Rotterdam

Buziaustraat 11 - 3034 WC Rotterdam

Bellen naar

EMAILen kan naar

info@basles-rotterdam.nl

 Buziaustraat 11 3034WC             Rotterdam